Maria Bartuszova
Mária Bartuszová (1936-1996) developed organic sculpture, mastering
biomorphic morphology, the principles of bionics, fundamental physical
laws and their consequences. The “fluid” character of sculpting,
“breathing” bio-architecture and the “repouring” of volumes were the
essence of Bartuszová's visual thinking.
As early as 1963, the casting of plaster in rubber (balloon-like)
materials became her typical mode of working (the so-called “pneumatic
shaping”). After 1962, Bartuszová concerned herself intensively with
primary shapes and bioform “cells” (drop, rain, grain, sprouting).
Later she created tactile sculptures, combining plaster with natural
materials (branches, stones) and developing micro- and macro-structures
with powerful inner tension.
Beginning around 1984, she formed pure ovoid forms, hollow eggs and
eggshells, whose perfect shapes were then visibly subjected to artistic
interference, being squashed, deformed, bandaged. She moulded open
shell-like stigmatized forms with “negative volumes”, cavities and
emptiness – “a small void full of a small endless universe.”
MARIA BARTUSZOVÁ
Cesta k organickej plastike
(1962 -1996)
Tvorba Marie Bartuszovej (1936 – 1996 predstavuje vyspelý sochársky program,
overený vyše tridsaťročnou
tvorivou cestou. V našom sochárstve prezentuje organickú (nefigurálnu líniu(, založenú na „holistickom“ prístupe k svetu, kde sa
sústreďuje na univerzálne princípy, na vyjadrenie „abstraktného v konkrétnom“ a na
vytváranie elementárnych tvarov - „bio-foriem“, v ktorých je obsiahnutá logika prírodného poriadku. Rozhodujúcimi
výrazovými prostriedkami sa stávajú kontrasty síl a princípov: fyzikálne sily
tlaku a ťahu, konštrukcia a „tekutosť“ hmoty, napĺňanie (pozitivny objem) a vybratie
(dutina, negatívny otvor), prírodné kontra umelo vytvorené, nakoniec prelínanie
geometrických a organických prvkov.
Prúdenie energií v matérii, „fluidná“ povaha sochárskeho tvaru – to je
podstata Bartusovej uvažovania v hmote: sleduje tajomstvo vzniku formy,
sinusoidu jej vývoja a neodvratnosť zániku. Tvar je krátkodobým stuhnutím
myšlienky. Charakteristickým postupom sa stáva odlievanie v gumených
(balónových) hmotách, nadľahčovanie vo vode, eliminovanie gravitácie (tzv.
pneumatické tvarovanie). Prevteľovanie
sadry (z tekutého do tuhého skupenstva) výrazne
podporuje procesuálny charakter
jej tvorby. Sadru tak povýšila na plnohodnotné
výtvarné médium. Nie je len
prípravným materiálom, ale stáva sa
súčasťou výskumného poľa, je
výstavbovým
prvkom aj tlmočníkom sochárskeho výrazu. Biela,
neutrálna sadra (s vylúčením
farby) len podčiarkuje meditatívnu povahu diel a zduchovnenie
ich výrazu. Jej
krehkosť, zraniteľnosť a dočasnosť odkazujú
k prírodným procesom.
Mária Bartuszová osobitým sposobom absorbovala vplyvy H. Moora, C.
Brancusiho, H. Arpa, L. Fontanu, aj pražskú lekciu zo študijných čias.
Parametre jej produkcie znesú porovnanie
s tvorbou Evy Kmentovej či Evy Hesse tých čias. Predovšetkým vo vykročení
za primárne štruktúry na rozhranie formy-neformy, v prínose osobných
obsahov, intímnej výpovede s metafyzickým vyznením. Jej vklad do vizuálneho
myslenia v priestore ju zaraďuje v rámci slovenského prostredia
k najlepším výkonom v slovenskom sochárstve 20. Storočí –
k takým menám ako Rudolf Uher, Jozef Jankovič či Stano Filko.
Výstava je istým druhom narácie, epickým sposobom ako vizualizovať poéziu
Bartuszovej diel, jej svet subtílnych, krehkých a introvertných tvarov. Tento výstavný projekt nie je radený
prísne chronologicky, ale sleduje tvorbu autorky v niekoľkých sekvenciách,
ktoré plasticky vykresľujú kľúčové momenty a vzorce jej tvorby. Výstava prináša
príbeh jednej sochárskej cesty, jednej životnej dráhy a metaforicky aj príbeh
premeny sochárskeho tvaru v čase: od vzniku cez metamorfózy rastu až po
zánik, deštrukciu starého tvaru s možnosťou obnovy tohto procesu. Táto
inscenácia dvojitej cesty je teda postavená do sĺučky :
-zrod tvaru, klíčenie-zmnožovanie, radenie, haptika-kontrast princípov a
hmot-racionálna štruktúra-/kresby, dokumenty/-zapojenie prírodnín, „topiaci sa“
sneh-ovoidy a spútanie dutých foriem-negatívne objemy a škrupiny.
Stredná čast výstavy, venovaná kresbe a dokumentácii, prezentuje ako
samostatný blok predovšetkým jej čarovné prvokresby-širokouhlé pole rozjímania,
energický , seizmografický záznam myslenia, aj so zásahmi do hmoty papiera
/narezávanie, jemné prešívanie niťami/. Po ukončení štúdií sa autorka po roku 1962
intenzívne zaoberala problémom prvotného tvaru, sochárskej jednotky, inšpirovanou
prírodnými tvarmi a procesmi /kvapka ,dážď, zrnko, klíčenie, hniezdo, napĺňanie,
dotyk apod./ Vznikajú sochárske „bunky“-uzavretý, pevne vybudovaný tvar, a
pritom oblý, vydutý a mäkký, plný vitality a životnej sily.
Postupne/najmä v priebehu
70.rokov/ dochádza ku gradácii hmoty, či jej deleniu a vnútornému
článkovaniu/viacdielne plastiky/. Osobitnú kapitolu pritom tvoria tzv. haptické
plastiky, určené zrakovo postihnutým a nevidiacim deťom /zúročené na dvoch sympóziách
na ZDS pre nevidiacich v Levoči v rokoch 1976 a 1983 v úzkej
spolupráci s Gabrielom Kladekom/. Išlo jednak o zväčšenie drobných prírodnín
príjemných na dotyk/pšeničné zrnká, kvapky rosy apod./,a tiež o „skladacie
plastiky z troch, štyroch i viacerých častí, určených k rozvíjaniu
hmatovej i estetickej fantázie, ale aj k časovo náročnej hre“./Bartuszová
Mária: Sochy pre človeka. In: Sloboda, 30.7.1981/ Bol to pioniersky počin v oblasti
haptickej estetiky, ojedinelý nielen v slovenskom prostredí.
Koncom 60. rokov autorka smerovala
ku konštruovaniu racionálnych a rytmických štruktúr. V rokoch 1969-70 sa
aktívne zúčastňovala členských výstav československého združenia Klubu konkretistov,
ktorý razil cestu novej civilisticko-inžinierskej estetike. V tomto období
Bartuszová vytvorila predovšetkým rad hliníkových geometrických reliéfov
s čitateľnou rytmikou jedného modulu. Nepatrila však k ortodoxným
zástancom industriálneho konkretizmu a v ďalšom období pokračovala vo
svojom bionickom programe. V priebehu 70.rokov 20.storočia Bartuszová
rozpracovala problém stretu, vnútorného konfliktu hmot
odlišnej charakteristiky- išlo o náraz,
prenikanie vitálnych pravouhlých tvarov do
poddajných „pasívnych „foriem.
Kontrast nastolených princípov a hmot sama definovala
slovami: „Myslím si, že
tvary samy osebe majú svoj silný psychologický
výraz , ktorým posobia—napríklad
: hranaté, ostré, anorganické tvary-studeno ;
oblé, organické tvary-teplo, dotýkajúce
sa oblé tvary možu vzbudzovať pocit nežného dotyku,
objatia-možno aj pocity
erotické“. /Bartuszová Maria: Maria
Bartuszová o svojej práci. Kat. výst. GMAB, Trenčín 1983, nepag./
Po roku 1979 autorka kombinovala sadru s prírodnými materiálmi /konáre,
kamene, kamenné platne/.Vznikli mäkké „zasnežené“ polia, krajiny-stoly a nosným
sa stal motív sadry ako „topiaceho sa „snehu na kameňoch v podobe tenkej
pokrývky,“ čapice“ či stlačenej hmoty medzi kameňmi. Okolo roku 1984 vytvára ovoidy – duté
krehké vajíčka /vychádzajúc z tvaru balónov/,ktoré niekedy podstupujú
proces zviazania a spútania v špagátovej sieti. Ide o presun priameho
konfliktu hmot do podoby tichého uväznenia: moment slobody, zdržanlivosti a
nemožnosti vyslobodenia sa . Paralelne od polovice 80. rokov 20. storočia Bartuszová
programovo rozvíjala problém
narušenia integrity diela, perforovania tvaru , výstavby
škrupinových interných
objemov a dutín. Namiesto uzatvoreného objemu
v priestore ako monolitnej
jednotky sa otvára vnútorný priestor
v samotnom organizme sochy. Vznikajú
otvorené škrupinové štruktúry
s odhalenou výstavbovou kostrou, kde
prelievanie sa pozitívnych a negatívnych objemov
/prázdno, dutina, stopa,
odtlačok tvaru/ definujú intenzívne
vnútorné napätie. Rodí sa stigmovaná,
deštruovaná
forma, archeológia tvaru so silným existenciálnym
nábojom. Príslovečné
prelínanie mikro a makro štruktúr v priestore
výstižne vyjadruje slovami
„malé prázdno plné malého
nekonečného vesmíru….“ /Poznámky
autorky 80 roky 20
storočia, nepublikované/. Záver naznačenej cesty tvoria
„nekonečné“ vajíčka,
kde z deštruovaných škrupín
materských tiel vyrastajú nové vajíčka, nové formy a nové príbehy….Oblúk
sa tak uzatvára. Tu sa metafora sochárskej bunky ako škrupinového článku
stavby, schránky, ulity či bio-architektúry prekrýva s vnímaním „bunky „ako
vitálnej jednotky, plodu a v dotyku
prostredí – ako blany, membrány a dýchajúce pneu-architektúry.
Vladimír Beskid
Beskid,Vladimír : Maria Bartuszová, Cesta k organickej plastike (1962-1996),katalog k retrospektívnym výstavám v SNG, Bratislava 2005 ; ŚG,Banská Bystrica 2006; VSG, Košice 2006